sâmbătă, 27 aprilie 2013

Mica istorie a ”Clubului poeților desculți” care formează marea istorie a literaturii contemporane.


”Clubul poeților desculți” a fost înființat, în 2012, de către scriitorul Oleg Carp și alți membri - poeți, găzduiți cu drag în sala nuciferică a bibliotecii ”Onisifor Ghibu” și susținuți de către criticul literar Vitalie Răileanu. Proviniența denumirii clubului pentru mine rămâne o enigmă. În schimb  m-am convins că exercită asupra imaginației un stimul incostenstabil, astfel în cât, am auzit mai multe interpretări din partea membrilor clubului. De exemplu, pictorul Mihai Gîțu s-a exprimat astfel: ”[…] Omul desculț este liber și sincer. [...]”, iar poetul Adrian Pâslaru și-a confesat punctul de vedere într-o poezie:
Desculț
De la naștere, mama,
M-a-nvățat să merg desculț
Pentru a-nvăța Pământul să mă iubească.
Astăzi, îmbătrânit,
Mă descalț singur
Pentru-ai mulțumi Pământului
Și ai spune că sunt disponibil
Și eu să-l iubesc...
El merită aceasta din plin –
Ne rabdă...
De-aș putea zbura
Nu l-aș călca,
Dar... el s-a obișnuit –
Ne rabdă...
             (Adrian Păslaru)

Inspirată de personalitatea lui Adrian Pâslaru și de ”Clubul poeților desculți” am replicat:

Către Adrian Pâslaru
Tu, ”Pâslaru,
Fără pâsle”
Căte poezii ai scrise?
De ce scrii necontenit?
Oare nu ai oboist?
Nu ți-a înghețat piciorul,
Hoinărind
Prin foi cu dorul
Cel din urmă
Din cuvânt
Ce ni-l lași pe Pământ?
                (Alexandra Bobu)

Chiar și tânărul poet Valeriu Țuțuianu, care și-a făcut debutul anul acesta a fost inspirat:

Poeții desculți
Pășesc atent, să nu le calc pe urme,
Dar totuși vreau să calc, vreau să-i urmez.
Ei au avut doar nume, dar renume
Au căpătat aici. Acum s-accentuiez:

Au mers desculți prin versuri și pictură,
Prin muzică, dar lumea nu văzură
Că urmele ce șterse-au fost de vânt,
Acum sunt împietrite în Pământ.

Da,  tot ce am descris, e pură poezie,
Aici e începutul, aici e armonie…
Pune urechea-n cer, să-asculți!
Se-aude… cântecul poeților desculți.
                               (Valeriu Țuțuianu)



Spre finele verii recente, Oleg Carp m-a îndemnat să-mi fac public ciclul de poezii ”Improvizații Nocturne”. Întrucât muzica, pictura și literatura au fost mereu alături de firul vieții mele, mi-am adus aportul, la data de 24 august 2012, cu o viziune nouă a clubului, implementând și alte arte frumoase, într-o coeziune cu genericul ”Visele și oamenii mări...”. Din acea zi a început ”Visul” membrilor ”Clubului poeților desculți...” pe care-i consider ”oamenii mării”, ”oameni perfecți”, ”supraoamenii” care prin prisma societății actuale izbutesc să respire aerul de pe culmile idialului, să-și umple plămânii cu miresmele îmbătătoare ale perfecțiunii. 

            La scurt timp prozatorul Oleg Carp și-a desfăcut aripile spre țărmurile inspirației, astfel clubul rămase fără președinte, în grija poetului Adrian Pâslaru. Directorul bibliotecii, Vitalie Răileanu, mi-a propus să preiau diguirea clubului. Am ezitat. Jumătate de an mi-am cântărit puterile, iar pe 8 februarie 2013, cu forță și inspirație, am dat un nou start atât pentru membrii vechi al clubului cât și pentru ”nou-veniți”.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu